Press "Enter" to skip to content

איך ספוטיפיי יודעת מה אתם אוהבים

  • חברות הטכנולוגיה הגדולות מכירות אותנו יותר טוב משאנחנו מכירים את עצמנו. זה הפך להיות עניין שבשגרה. המלצות לקנייה באמזון או לסדרה חדשה בנטפליקס מגיעות הישר מתוך האתר עצמו, שכבר ניתח את ההתנהגות, החברים והרגלי הצריכה שלנו. 
  • גם שירותי הסטרימינג השונים מספקים לנו שירותי המלצות ופרסונליזציה (personalization) על בסיס יומי. בתחילת שנות האלפיים, השירותים האלה התבססו על ״מומחים״ שישבו והקשיבו לשירים, והחליטו בעצמם לאיזה שירים מגיע להיות באותו פלייליסט, ואיזה פלייליסטים יופיעו איפה.
  • לאחר תקופת המומחים, שירותים כמו Pandora, מהחלוצות בתעשייה, החלו לנתח ולסווג תוכן של שירים באופן דיגיטלי כדי שיכלו יותר בקלות לדעת מה כדאי להמליץ לאיזה משתמשים.
  • לאחרונה, המושג הכי מוזכר בעולם הזה הוא ״סינון שיתופי״ (תרגום גס ל-Collaborative Filtering) שהוא חלק גדול גם ממערכת ההמלצות של ספוטיפיי. נרחיב עליו יותר בהמשך.
  • https://pin.it/7qpbDDH
    https://pin.it/4qfwjbM
  • כמו שאמרנו, הרבה חברות מנסות לתת המלצות מדוייקות כדי לספק חויית משתמש טובה יותר אך ספוטיפיי תמיד הייתה יוצאת דופן בתחום. האלגוריתם של ספוטיפיי הוא שילוב של כמה אלמנטים, שכל אחד לבד הוא עוצמתי במיוחד, והם מהווים את החיבור המושלם כדי לחשוף אתכם למוזיקה חדשה ולקלוע בול לטעם שלכם.

ההמלצות בספוטיפיי

  • ניתן לראות את ההשפעות של האלגוריתם מהרגע שאתם פותחים את האפליקציה. השורות (״מדפים״ בשפה של ספוטיפיי) במסך הבית משתנות כמה פעמים במהלך היום, בהתאם לשעה ביום, מה הדברים האחרונים שהקשבתם להם, והדברים שבדרך כלל אתם שומעים ביום הזה בשבוע.
  • הפלייליסט המפורסם ביותר של ספוטיפיי – Discover Weekly – מספק לכם בכל יום שני, רשימה של 30 שירים שלא שמעתם לפני אך מבוססים על הרגלי השמיעה והטעם שלכם. לדעת הרבה אנשים, הפלייליסט הזה לבדו הבדיל את ספוטיפיי במונחים רבים משאר שירותי הסטרימינג.
  • ספוטיפיי לא מפסיקה להוציא פיצרים חדשים כדי להמשיך ולהתאים לכם מוזיקה חדשה:
  • Release Radar – מוזיקה חדשה שמותאמת לכם
  • Mixes / Radio – רשימות השמעה ארוכות ע״פ מצבי רוח או זאנרים, הכוללים גם שירים שאתם מכירים וגם חדשים
  • Enhance / Songs you may like – הדרכים של ספוטיפיי להציע לכם שירים נוספים, על בסיס פלייליסט ספציפי שהכנתם, ולעזור לכם להמשיך לשמוע מוזיקה באותו סגנון.
  • Blend – ספוטיפיי תיצור פלייליסט משותף לשני משתמשים, תציג בו שירים ששני הצדדים אוהבים, וגם התאמות חדשות על בסיס הטעם המשותף.
  • ספוטיפיי קונה חברות וסטארטאפים עולים בתחום כדי שיעבוד בעיקר על האלגוריתם שלה. חברות כמו Echonest, Seed Scientific ו-Sonalytic נקנו כולן במהלך העשור האחרון במטרה אחת ויחידה – לבנות את האלגוריתם המצולח ביותר מבין שירותיי הסטרימינג. 

איך עובד האלגוריתם של ספוטיפיי

  • אז איך ספוטיפיי יודעת מה אתם אוהבים? האלגוריתם מורכב משלושה אלמנטים עיקריים:
  1. ״סינון שיתופי״ (Collaborative Filtering)
    כדי להשתמש בסינון השיתופי, ספוטיפיי קודם כל מנתחת את הטעם המוזיקלי של כל משתמש – איזה שירים הוא אוהב? בעמודים של איזה אומנים הוא מבקר? איזה שירים הוא שומע יותר מפעם אחת? כך נוצר מאחורי הקלעים פרופיל לכל מאזין.
    לאחר מכן, האלגוריתם משווה את כל הפרופילים ומציע שירים לפי פרופילים דומים. אם יש לנו שני אנשים שכל אחד מהם הרכיב פלייליסט עם אותם שירים – למעט שיר אחד שהאדם השני לא שמע – ספוטיפיי תציע לאדם השני את השיר הזה בדיוק. היא תניח שהטעם המוזיקלי של האנשים האלה דומה ותמלא את החוסרים.
  2. עיבוד שפה טבעית (NLP) – בדומה לגוגל שמפעילה Crawlers שסורקים את האינטרנט ומדווחים על מידע, גם ספוטיפיי סורקת מליוני אתרי אינטרנט, בלוגים ורשתות חברתיות כדי להבין מה רלוונטי. איזה שירים הם המדוברים ביותר ובאילו מדינות. איזה שיר מוזכר בדרך כלל עם אלבום או אומן אחר לגמרי. ואפילו האם מדברים בשפה חיובית או שלילית על שירים מסויימים
    נוסף על סריקת הרשת, ספוטיפיי סורקת גם את המילים של השירים והמידע היבש בחיפוש אחר דפוסים דומים.
  3. ניתוח אודיו – אם זה לא היה מספיק, האלגוריתם גם מתבסס עם ניתוח מאפייני השיר עצמו. כלים, קצב ואקוסטיקה. מדדים כמו רמת האנרגיה בשיר והמחזוריות יוצרים פרופיל נוסף גם לשיר ומאפשרת מציאת שירים דומים.
    האלמנט של ניתוח האודיו חשוב במיוחד, שכן הוא מאפשר בחינת שירים חדשים שעוד אין להם השמעות (ולכן הסינון השיתופי לא עובד), וגם אין עליהם דיבור ברשת ( ולכן NLP לא עובד)
  • נוסף על האלמנטים האלה, סופוטיפיי נעזרת בכל שבריר מידע שהמשתמשים מספקים לה אם זה גיל המשתמש, והשינוי בטעם המוזיקלי שלו עם השנים או המדינה שבה הוא נמצא (מחקרים הראו שלרילוקיישן יש השפעה גדולה על הטעם המוזיקלי)

כך ספוטיפיי מבדילה את עצמה אל מול המתחרות

  • האלגוריתם בנוי על למידת מכונה ולכן האלגוריתם ממשיך להשתפר וללמוד ככל שעובר הזמן. עשור של שידרוגים וניתוח מידע של מאות מליוני מאזינים רק הופך אותו לעוצמתי יותר.
  • המאמצים האדירים שספוטיפיי משקיעה כדי לקלוע לטעם של היוזרים משתלם. היא הפלטפורמת סטרימינג המובילה בעולם בפער גדול, גם כשהמתחרים שלה הם מפלצות כמו אפל ואמזון. המשתמשים מצביעים ברגליים ולאלגוריתם יש חלק ענק בסיפור.
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *