Press "Enter" to skip to content

כשהיפ הופ ו-NFT נפגשים

מה זה NFT?

  • NFT הוא קיצור של ״Non Fungible Token”. סוג של יצירה חד פעמית וייחודית. בדומה ליצירות אומנות או קלפי אספנות בעולם הפיזי – NFT הוא פריט יחיד במינו בעולם הדיגיטלי.
  • שטר של דולר יכול להתחלף בדולר אחר. הערך שלהם זהה. אבל המונה ליזה היא יחידה במינה. אם מישהו יצלם את המונה ליזה, יעלה לאינטרנט וינסה למכור אותה במליון דולר הוא כנראה לא יצליח. כך גם NFT בעולם הדיגיטלי.
  • בעולם הדיגיטלי כל דבר כמעט יכול להפוך לNFT. תמונה, קטע מוזיקלי, ציוץ בטוויטר ועוד. כל הזכויות האלה נוצרות, נקנות ונמכרות ברשת הבלוקציין, שהיא בעצם הבסיס גם למטבעות דיגיטליים כמו ביטקוין ואיתריום. הבלוקציין הוא בעצם רשת שמתעדת העברות בצורה שקופה, ככה שלכולם מאוד ברור מי מחזיק באילו זכויות, או במקרה שלנו, ב-NFT.

NFTs והיפ הופ

  • החיבור הוא בלתי נמנע בין העולמות האלה הוא בלתי נמנע. נוסף על היותו ז׳אנר המוזיקה הפופולרי בעולם, תעשיית ההיפ הופ מלאה בצעירים שלא מפחדים מטכננלוגיה וחידושים. בטח אם יש בהם פוטנציאל פיננסי.
  • בעוד שהיום עולם ה-NFTs מורכב לרוב מאוספי אומנות מעניינים דוגמאת ה-Bored Ape Yacht Club (אוסף קופי אדם מצויירים ששווים ביחד כ-3 מיליארד דולר) אמנים וחברות תקליטים כבר התחילו להתנסות בשימושים נוספים שהטכנולוגיה מציעה:
    • מכירת אלבומים – הראפר Tory Lanez החליט למכור את האלבום שלו – ״When It’s Dark״ כ-NFT. הוא שם עליו תג מחיר של דולר אחד וטען כי הוא מכר מליון אלבומים בפחות מדקה! הוא סיפר לאחר מכן שתהה לעצמו אם יש סיבה לחזור למכור אלבומים בשיטה הרגילה, שכן שוק ה-NFT איפשר לו להפיץ את האלבום שלו בקלות ולקבל את כל ההכנסות מכיוון שהוא לא היה צריך לערב מתווכים או סוכנים נוספים בפרוצדורה.
    • כרטיסי כניסה להופעות – בדומה ל-QR Code, השימוש ב-NFT מאפשר לחלק כרטיסי כניסה יחודיים להופעות ולאמת את זהות המשתתף בקלות.
    • זכויות יוצרים – נאז, שהתחיל לפני כמה שנים דרך כעצמאי עם סוכנות תקליטים משלו, החליט למכור את הזכויות לחלק מהשירים שלו מהאלבום ‘King’s Disease’, כ-NFTs.
    • חברות במועדון והטבות – אמנים כמו סנופ דוג ו-Doja Cat מכרו NFTs במאות אלפי דולרים בתמורה לכרטיסי כניסה מאחורי הקלעים, טיסות VIP וארוחת ערב עם האמנים עצמם.
    • מערכת תמלוגים – שוק ה-NFT מאפשר לאמנים לבחור שיטת תמלוגים בקלות. הם יכולים לבחור כמה כסף הם יקבלו כתוצאה משימושים שאנשים עושים ב-NFT שהם מכרו.
    • גם שימושים יותר מוזרים נרשמו בתעשייה. כש-Soulja Boy כתב בטוויטר ״How do I sell my tweets?״ הוא קיבל תשובות רבות שהסבירו לו איך לעשות את זה. הוא מכר מספר ציוצים שלו (כולל את הציוץ ״How do I sell my tweets״) בקרוב לאלפיים דולר.
השיר החדש של סנופ דוג ואמינם שנועד לקדם את אוסף ה-NFT שהם חלק ממנו – Bored Ape Yacht Club

המערב הפרוע של ה-NFTs

  • הפוטנציאל ברור, הטכנולוגיה מבטיחה. אבל עולם ה-NFTs מלא באין ספור הונאות. ככל הנראה יש יותר פרוייקטים כושלים שמאבדים מערכם במהירות מאשר פרוייקטים מבוססים.
  • טכנלוגיית הבלוקצ׳יין מאפשרת אנונימיות והיא פתוחה לכולם. מה שאומר שכל אחד בעולם יכול ליצור ולנסות למכור NFTs בזמן קצר. הקלילות הזאת גורמת להמון אנשים להתנסות בשוק הזה, אבל לברוח מאוד מהר וללא השלכות לאחר שעשו כסף מהמכירה. פרוייקטים אמיתיים שנשארים לאורך זמן דורשים השקעה מתמדת ביצירת ה-NFTs, תחזוק הקהילה ושיווק מאסיבי וחכם.
  • מכיוון שהקונספט מאוד חדש, ממשלות עדיין לא יודעות להתמודד איתו מספיק טוב. הרגולציה בתחום שואפת לאפס וכמו בכל תחום שאין בו חוקים, רמאויות מתחילות להיות נפוצות יותר ויותר. אין ענישה (ואולי לא תוכל להיות) לידוען ששיווק את היצירה החדשה שלו ואת ההטבות שהולכות להגיע איתה, ולאחר מכן זנח את הפרוייקט והפר את ההבטחות שלו.
  • אמנים כמו טיקאשי 6ix9ine ו-Lil Yachty הואשמו עלי ידי מעריצים רבים בדיוק בדברים האלה. הפרוייקט של טיקאשי, Trollz, הבטיח זכויות רבות לאנשים שיקנו את ה-NFTs, תרומת חלק מהכסף לצדקה ויצירת NFTs נוספים כדי לקדם את המותג. בפועל, יצירות נקנות בעשרות אלפיי דולרים, והפרוייקט לא עמד בצפיות, וחדל מלהתקיים. כמובן בלי להחזיר את הכסף לקונים.

האם לדעתכם יש מקום לשימושים פרקטים של NFTs בתעשייה?

פארודיה על NFTs ב-SNL
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *